Cafeïne

Cafeïne is een stof die veel voorkomt in koffie. Cafeïne kan een positieve uitwerking op je lichaam hebben doordat je je er fitter door voelt. Daarom beginnen veel mensen de dag met een kop koffie. Wat zijn de andere effecten van cafeïne?

Wanneer je de effecten van cafeïne voelt, verschilt per persoon. De ene persoon is gevoeliger voor deze stof en reageert en daarom heftiger op dan de andere persoon. Het is daarom ook lastig te zeggen wanneer je teveel cafeïne binnenkrijgt en wanneer niet, omdat dit dus per persoon verschillend is.

Een teveel aan cafeïne zorgt in ieder geval voor een versnelde afvoer van vocht uit je lichaam. Cafeïne geeft je een fitter gevoel, maar wanneer je teveel cafeïne binnen krijgt, slaat dit om naar een gevoel van rusteloosheid. Sommige mensen kunnen er zo slecht van slapen, dat het beter is om ’s avonds geen dranken met cafeïne erin te drinken.

Doordat cafeïne het zenuwstelsel beïnvloed, is het voor kinderen beter om zo min mogelijk cafeïne binnen te krijgen. De ontwikkeling van hun zenuwstelsel kan erdoor verstoord raken.

Cafeïne is afkomstig van cacaobonen, koffiebonen en theebladeren en komt vooral voor in koffie, thee en cola. Er zijn meer cafeïne houdende dranken, waarbij de energiedrankjes de laatste tijd vaak in opspraak zijn door het hoge gehalte aan cafeïne wat erin zou zitten.

DEEL DIT WEETJE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *